Методика навчання інформатики

  1. Нормативна база

2. Програмні засоби

3. Вправи для зняття зорової напруги

4. Пальчикова гімнастика

6. Правила поведінки в комп’ютерному класі

 


  • У комп’ютерний клас заходь спокійно, тримай порядок на робочому місці. 
  • На робочому місці мають бути тільки ті речі, які по­трібні для роботи.
  • Приступай до роботи з чистими руками та в сухому одязі.
  • Не торкайся руками до екрану комп’ютера .
  • Клавіші клавіатури натискати легко та плавно.
  • Не можна їсти за комп’ютером.
  • Відстань від очей до екрана має становити 50-60 см (на відстані витягнутої руки від моні­тора).
  • Працювати в комп’ютерному з дозволу вчителя.
  • Безперервна робота з комп’ютером учня 2-3 класів – 15 хв.
  • Сиди рівно та зручно, ноги став на підлогу.

7. Ребуси з інформатики

8. Вірші та загадки про інформатику

 З ним справу має архітектор,

З ним справу має будівельник.

Хто за комп'ютером працює,

До нього теж давно вже звик.

Скажіть про що іде тут мова –

 Назвіть одне англійське слово. (Windows)

*     *     *

 Про нього знаємо ми нині:

З ним справу мають в медицині.

Біолог з ним теж справу має,

А комп'ютер від нього страждає. (Вірус)

 *     *     *

Хто хоче щось запам'ятати –

В блокнот свій може записати.

Комп'ютер теж немов блокнот –

Не має з пам'яттю турбот.

А як називають комп'ютер-блокнот? (Ноут-бук)

  *      *     *

Ця всесвітня мережа

Скільки знає – просто жах!

З нею вчись ти працювати –

Теж багато будеш знати. (Інтернет)

*     *     *

  На ній записані програми

І для тата і для мами

В упаковці як конфета

Швидко крутиться ......(дискета)

*       *      *

Ось я кнопку натискаю

І папір вже заправляю.

Він друкує без зупинки

Вірші, пісні і картинки

І швидкий він, наче спринтер

Відгадайте, що це ...(принтер)

 *     *    *

І комп'ютери порою

Розмовляють між собою

А для цього їм потрібна

Річ відома не усім

До телефону підключай

І повідомлення приймай,

Адже мову ми ведем

Про зв'язок через .....(модем)

*    *    *

 В блоці цім живе процесор

Помічник він, не агресор

В ньому щось гуде, співає

Одним оком нам моргає.

Головний він недаремно,

А зовуть його .....(системним)

*    *   *

Може він порахувати,

Може він пісні співати,

Малювати і писати,

Помилки перевіряти.

Може він листа прийняти,

З другом швидко нас зв’язати,

Він багато чого може

І завжди нам допоможе! (комп’ютер )

*      *     *

Міцний диск, дуже яскравий,

Містить він кіно цікаве. ( Лазерний диск ) 

*     *     *

Я малюю діаграми,

Знаю формули й доданки.

Підрахую як годиться –

Електронна  я ……………… (таблиця)

*      *       *

Нас зібралося багато,

Як же всіх порахувати?

Об’єднати всіх нас гарних

Може тільки база ……………. (даних)

*      *       *

Промені і сонце-коло

Намалюємо ми скоро.

Творчий маю я характер,

Бо графічний я …………… (редактор)

*      *       *

Я пишу листи і вірші,

Мої тексти найгарніші.

Хай підтвердить весь народ,

Як усім потрібен ………….. (Word)

*      *       *

Коли треба показати

Слайди про усі формати – 

В допомозі не відмовить

Вам ніколи …………… (Power Point)

*      *       *

А, Б, В, Г, Д і кома –

Всім мабуть уже відома

Така клавішна структура.

Звісно ж, це …………… (клавіатура)

*      *       *

Я показую об’єкти,

Фото-, відеопроекти.

Я не плеєр, не мотор,

А звичайний - …………… (монітор)

*      *       *

Якщо є складна робота,

Мусить бути лиш охота,

Бо зі мною буде толк,

Адже я – системний …………. (блок)

*      *       *

Я магнітний бутерброд,

Та мене не з’їсть ваш рот.

Файли й папки – це дієта

Для магнітної ………….. (дискети)

*      *       *

Я не нишпорю в коморах,

Не ховаюся по норах.

Ковзаю по столу трішки,

Бо комп’ютерна я ………….. (мишка)

9. Опис інтерактивної вправи з прикладом

МІКРОФОН 

Метод "мікрофон" надасть можливість кожному й кожній сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію. 

Правила проведення: 

Вчитель учням: „уявіть, що у вас в руках мікрофон і вам потрібно висловити думку”. 

Говорить тільки той або та, у кого "уявний" мікрофон; 
Подані відповіді не коментуються і не оцінюються. 

МОЗКОВИЙ ШТУРМ

Це – ефективний метод заохочення творчої активності швидкого генерування великої кількості ідей. Він спонукає студентив розвивати уяву і творчість, відверто висловлювати думки, знаходити кілька рішень конкретної проблеми. Його слід застосовувати саме для вирішення конкретних проблем або пошуку відповіді на якесь питання.

Порядок проведення:

Запропонуйте студентам сісти так, щоб вони почувалися зручно і невимушено. Визначте основні правила (див. нижче). Повідомте їм проблему, яку треба вирішити. Запропонуйте учасникам висловити свої ідеї. Записуйте їх в порядку надходження. Не вносьте в ідеї жодних коректив. Спонукайте учасників до висування нових ідей. Додаючи при цьому свої власні. Намагайтеся уникати глузування, коментарів або висміювання будь-яких ідей. Продовжуйте доти, доки надходитимуть нові ідеї. Наостанку обговоріть та оцініть запропоновані ідеї. Правила проведення „мозкового штурму”, які варто запропонувати студентам:

Почніть висувати ідеї щодо розв'язання проблеми. Ідеї можуть бути будь-якими, навіть фантастичними. Один з вас записуватиме їх на дошці. Коли кожен і кожна вважатимуть кількість поданих ідей достатньою, їх висування припиняється. Після того як ідеї зібрано, вони групуються, аналізуються, розвиваються всім класом. Відбираються ті ідеї, що, на думку класу, допоможуть вирішенню поставленої проблеми. Під час "мозкового штурму":

- намагайтеся зібрати якомога більше ідей;

- заставте працювати свою уяву: не відкидати ніяку ідею тільки тому, що вона суперечить загальноприйнятій думці;

- можете подавати скільки завгодно ідей або розвивати ідеї інших;

- не обговорюйте і не критикуйте висловлення інших.

ЗАЙМИ ПОЗИЦІЮ

Цей метод допоможе вам обговорення чи дискусію зі спірного питання, надасть можливість висловитися кожному і кожній, продемонструвати різні думки з теми, обґрунтувати свою позицію або навіть перейти на іншу в будь-який час, якщо аргументи протилежної сторони були переконливими. Слід використовувати дві протилежні думки, які не мають однозначної (правильної) відповіді.

Порядок проведення:

Розмістіть плакати в протилежних кінцях кімнати. На одному з них написано „Згоден (згодна)”, на іншому – „Не згоден (не згодна)”, на третьому – „Не визначився (не визначилася)”. Як інший варіант, – на плакатах можна викласти протилежні позиції щодо проблеми: наприклад „пробувати наркотики заборонено” і „пробувати наркотики дозволено всім”...

Вивісьте (розкажіть) правила проведення вправи (див. нижче) з можливим обговоренням.

Після того як викладач назве тему студенти стають біля відповідного плакату, залежно від їхньої думки з обговорюваної проблеми.

Дається кілька хвилин для підготування до обґрунтування своєї позиції.

Вислуховуються різні точки зору по кілька учасників від кожної позиції (студенти обираються довільно, за власним бажанням).

Вислухавши різні точки зору, запитайте чи не змінив хтось із учасників своєї думки, чи не бажає перейти до іншого плакату? Якщо такі студенти є, слід попросити їх обґрунтувати причини свого переходу.

Попросіть студентів назвати найпереконливіші аргументи своєї та протилежної сторони. Правила проведення вправи, що пропонується студентам:

Говорити по черзі, не переривати.

Одночасно говорить тільки одна людина.

Не сперечатися між собою. Наводити нові причини або ідеї.

Перейти від одного плакату до іншого можна у будь-який час. Будьте готові пояснити причини зміни своєї позиції.

Вислухайте аргументи й ідеї інших. Якщо вас запитають, будьте готові сказати, які аргументи або ідеї вам сподобалися найбільше.

ШКАЛА ДУМОК

Різновидом методу "займи позицію" є метод "шкала думок". Підготувавши аргументи щодо проблеми, яка обговорюється, розташуйтеся однією лінією у будь-якому вільному місці класу (наприклад, біля дошки). Визначити вам ваше місце допоможуть плакати, що розміщуватимуться на початку, посередині та у кінці шкали ("згодна, згоден на 100%", "згодна, згоден на 50%", "згодна, згоден на 0%"). Після аргументації всіма, хто вишикувався по шкалі, ви можете змінити свою позицію, пояснивши, які саме аргументи вплинули на ваше рішення.

НЕЗАКІНЧЕНІ РЕЧЕННЯ 

Цей прийом часто поєднують із „мікрофоном". Він дає змогу ґрунтовніше працювати над формою ви-словлення власних ідей, порівнювати їх з іншими Робота за такою методикою дає присутнім можли-вість долати стереотипи, вільніше висловлюватися стосовно запропонованих тем, відпрацьовувати вміння говорити стисло, але по суті й переконливо. 

Як організувати роботу. 

Визначивши тему, з якої студенти будуть висловлюватися в колі ідей або використовуючи уявний мікрофон, викладач формулює незакінчене речення і пропонує студентам закінчувати його. Кожен наступний учасник обговорення має починати свій виступ із запропонованої формули. Учасники працюють із відкритими реченнями, наприклад: „на сьогоднішньому занятті для мене найважливішим відкриттям було..."; або: „ця інформація дає нам підстави для висновку, що..."; або: „це рішення було прийнято, бо..."тощо. 

МЕТОД "ПРЕС"

Метод "прес" використовується у випадках, коли виникають суперечливі питання і вам потрібно зайняти й аргументувати чітко визначену позицію з суспільної проблеми, що обговорюється. Метою застосування цього методу є надання студентам можливості під час занять навчитися формулювати й висловлювати свою думку з дискусійного питання аргументовано в чіткій та стислій формі.

Метод "прес" має таку структуру та етапи (слід роздати (написати на дошці, на плакаті) студентам матеріали, в яких зазначені чотири етапи методу): 

 ПОЗИЦІЯ Я вважаю, що ... 

(висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваш погляд) 
2. ОБГРУНТУВАННЯ ...тому, що... 

(наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції) 

3. ПРИКЛАД ... наприклад... 
(наведіть факти, які демонструють ваші докази, вони підсилять вашу позицію) 
4. ВИСНОВКИ Отже ( тому}, я вважаю... 
(узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно робити; тобто, це е заклик прийняти вашу позицію) 
Захищаючи свою позицію, намагайтесь дотримуватися структури методу "прес". 

10. Інтерактивна вправа LearningApps.org

11. Комп’ютерна презентація як дидактичний матеріал до уроку 

12. Інфографіка


13. Ментальна карта


14. Завдання на розвиток мислення, уваги, пам’яті.

  • Гра «Заборонений колір» на концентрацію і розподіл уваги
Перед початком гри встановіть правила:
- не можна називати заборонені кольори, наприклад, зелений і червоний;
- не можна один і той же колір називати двічі.

А тепер задавайте питання: «Якого кольору небо? Якого кольору трава? Якого кольору сонце? Якого кольору полуниця?» Можливі варіанти відповідей: «Блакитного; як газон; жовтого; як серце».
  • Гра «Придумай автомобіль» Розвиваємо вибірковість уваги
Запропонуйте дитині уявити, що неподалік проїжджає автомобіль, який кожен раз повертається. Як він виглядає? Які звуки видає? Поступово картинка повинна ставати все більш живою і насиченою.

Робіть дитині підказки, але не коментуйте кожну її дію. Так вона може відволіктися від гри і втратити інтерес до неї.
  • Гра «Знайди зайве»на концентрацію і розподіл уваги
Прочитайте дитині вірш і попросіть плескати в долоні, якщо вона чує зайві слова.

Прироківіли птиці:
Голуби, синиці,
Бузьки, ворони,
Галки, макарони.

Прироківіли птиці:
Голуби, синиці,
Лебеді, куниці,
Галки і стрижі,
Чайки і моржі.

15. Сайти для дітей

  • Дитячий портал "Пустунчик" Розвивальні ігри, розфарбовки
  • Каталог дитячих сайтів
  • Тлумклуб Відповіді на всі дитячі запитання. Спілкування, музика, фотоальбоми, ігри, новини
  • Смешарики Розважальна соцмережа: ігри, музика, мультфільми
  • Все для детей  Сайт для дітей та батьків, на якому багато корисного та цікавого для розвитку дітей різного віку. Загадки, колискові, скоромовки, задачі та головоломки, уроки з малювання, енциклопедія, велика кількість ігор для дому та вулиці
  • В сети у мохнатого мамонта Сторінка для юних чомучок та винахідників, опис досвідів та багато довідкової інформації

16. Інтерактивний аркуш


17. Сценарій позакласного заходу


18. Конспект проведеного уроку інформатики та супроводжуюча презентація.


19. Додаткові матеріали до уроків 

Немає коментарів:

Дописати коментар